Existența bijuteriilor datează de mai bine de 90.000 de ani, acestea fiind o piesă importantă în puzzel-ul istoriei lumii. Încă din preistorie, bijuteriile au avut o putere rară de a comunica emoțiile și credințele celor care le poartă, iar psihologia modernă ne arată că acestea sunt mai mult decât o simplă accesorizare – sunt atât o declarație a personalității noastre cât și un boost în întărirea încrederii și respectului de sine.
Ca să înțelegem de ce avem nevoia de a purta bijuterii ne putem orienta atenția către Piramida Nevoilor dezvoltată de psihologul american Abraham Maslow. Acesta ierarhizează nevoile oamenilor în cinci niveluri importate, de la bază către vârf: nevoi fiziologice, nevoi de securitate, nevoi de apartenență socială, nevoia de stimă de sine și nevoia de actualizare de sine.
Cu această ierarhizare în minte, purtarea bijuteriilor se regăsește undeva între nevoia de apartenență socială și cea de stimă de sine. Prin nevoia de apartenență socială ne referim la nevoia de a aparține și a fi acceptat de un grup sau de alte tipuri de relații, ca cele de prietenie sau dragoste. Purtarea unui anumit tip de bijuterii poate arăta ca din punct de vedere social și cultural suntem mândrii de originile noastre sau de darurile regiunii din care facem parte. Purtarea diferitor coliere inscripționate cu mesaje cu un sonor puternic în limba maternă, a bijuteriilor create de designeri autohtoni sau a unor daruri primite de la persoane importante conduc la satisfacerea nevoii de apartenență socială. Nevoia de stimă de sine are legătură cu necesitatea de a fi recunoscuți și respectați pentru calitățile și realizările noastre. Astfel, alegere și purtarea de bijuterii este o nevoie umană strâns legată de personalitatea și identitatea noastră.
Studii recente în psihologie au arătat ca purtarea unui anumit tip de bijuterii este asociat cu trăsături specifice de personalitate. Astfel, se pare că femeile ce aleg bijuterii de mărimi mici, decorate minimalist, comunică subconștient celorlalți încredere de sine și stabilitate, iar purtarea acestora în set, arată o atenție crescută la detalii și organizare. Pe de cealaltă parte, purtarea de bijuterii mari, cu un design elaborat și pietre strălucitoare denotă caracteristici de personalitate ca extraversie, căutarea de atenție si senzații tari și existența unei vieți sociale bogate.
Inspirați de aceste perspective oferite de psihologi, Mallevo înțelege și pune preț pe importanța pe care femeile o dau în a-și exprima identitatea într-un mod cât mai unic și rafinat și încearcă să creeze o experiență cât mai personală atunci când vine vorba de alegerea unei bijuterii potrivite fiecărei personalități.
Alexandra Mihailescu